Resurskola
fokus på lärande, trygghet och utveckling
Resurser som ger varje elev möjlighet att lyckas
Vanadisskolan i Stockholm erbjuder en trygg och tydlig skolmiljö för elever i både grundskola och anpassad grundskola årskurs F–9. Vi har specialkompetens inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och arbetar individanpassat i nära samarbete med vårdnadshavare för att varje elev ska få rätt stöd, struktur och möjlighet att lyckas.
Pedagogik och metoder
Vår undervisning är individanpassad och särskilt utformad för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vi använder:
Specialpedagogik
Autismpedagogik
Tydliggörande pedagogik
Vi arbetar med struktur, visualisering, ritprat, seriesamtal och undervisning i livskunskap. Målet är att ge eleverna tydliga ramar och samtidigt anpassa undervisningen efter deras behov, så att varje elev får bästa möjliga förutsättningar att nå sin fulla potential.
Skolmiljö och stöd
Skolmiljön på Vanadisskolan är tydligt utformad med bilder, skyltar och steg-för-steg- information. Detta skapar trygghet och förebygger konflikter. Vid behov får eleverna individanpassade hjälpmedel för att stärka både sin självständighet och sociala förmåga.
Individuella mål
För varje elev upprättas en genomförandeplan tillsammans med vårdnadshavare. Planen följs upp minst en gång per år och anpassas efter elevens utveckling och behov, för att säkerställa att stödet alltid är rätt och att eleven ges möjlighet att utvecklas på bästa sätt.
Kort fakta
Resursskolan
Årskurs F–9
Fritidsverksamhet/KTT
Förskoleklass till åk 6 samt korttidstillsyn för elever över 12 år
Våra metoder i undervisningen
- Specialpedagogik
- Autismpedagogik
- Tydliggörande pedagogik
Kontakta oss gärna
Linda Erkki
Bitr.rektor Resursskola
Telefon: 076-026 81 89
E-post: linda.erkki@iofi.se
“Autists are the ultimate square pegs, and the problem with pounding a square peg into a round hole is not that the hammering is hard work. It´s that you´re destroying the peg.”
— Paul Collins