Vanliga frågor och svar

  • Ansökan görs via vår ansökningslänk. Vi går igenom platstillgång och återkopplar till vårdnadshavare under våren.

  • Vår resursskola erbjuder undervisning i mindre grupper, med fler vuxna närvarande och anpassningar för trygghet och studiero.

  • Ja, vi har en anpassad grundskola där elever får undervisning utifrån sina behov, med fokus på trygghet, delaktighet och utveckling.

  • Ja, vi erbjuder fritidshem för yngre elever. För elever i anpassad grundskola finns anpassat fritids med aktiviteter som stärker både lärande och gemenskap.

  • Vi erbjuder KTT för äldre elever som behöver en trygg och strukturerad verksamhet utanför skoltid.

  • Vi har tydliga rutiner, engagerad personal och elevhälsa som samarbetar för att alla elever ska känna sig trygga och få bästa möjliga förutsättningar att lyckas.

    I varje grupp finns resurspedagoger som kan hjälpa till att skapa goda relationer samt snabbt kan hantera ordningsstörningar. Eleverna har ett vuxenstöd under hela dagen, även under raster och skolluncher. Vi anpassar lärmiljöerna efter elevernas behov och förutsättningar.

  • Vi tar emot ansökningar löpande under hela året. Arbetet med antagning startar i månadsskiftet januari/februari och pågår under hela vårterminen.

    Vår målsättning är att göra en noggrann kartläggning av varje sökande genom insamlad dokumentation och dialog med vårdnadshavare. Därefter ser vi över tillgängliga platser i respektive årskurs och matchar dessa mot de behov som finns hos de sökande.

    För oss är det viktigt att varje elev får rätt förutsättningar och en miljö som möter deras behov. Därför grundas antagningen inte på kötid, utan på en samlad bedömning av elevens behov i relation till de resurser och förutsättningar vi kan erbjuda.

  • Alla som ansöker till oss genomgår en antagningsprocess. När vi planerar klassernas sammansättning och ser över antalet platser i varje årskurs kan den dokumentation som finns ibland vara otillräcklig för att ge en rättvisande bild av elevens behov.

    I sådana fall kan vi komplettera med en observation, särskilt för yngre barn. En observation innebär dock inte att plats garanteras, utan är ett av flera verktyg vi använder för att kunna bedöma elevens behov och säkerställa en god matchning mot de platser och lärmiljöer vi kan erbjuda.

  • Många elever på Vanadisskolan har skolskjuts. Vårdnadshavare ansöker om skolskjuts till sin hemkommun. Alla kommuner beviljar dock inte skolskjuts.

Vill du veta mer?